Lindaikt’s Weblog

IKT i førskolelærerutdanningen

Temahefte om IKT i barnehagen

Barn i dagens samfunn bruker i større grad enn tidligere digitale verktøy.

I følge «Rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver» (2006) bør barna

i barnehagen «få oppleve at digitale verktøy kan være en kilde til lek, kommunikasjon

og innhenting av kunnskap».

I barnehagen er dette en pågående diskusjon om hvorvidt barna skal anvende digitale verktøy og i hvilken grad. Med digitale verktøy nevner temahefte ”ikt i barnehagen” (2006)
stasjonær, bærbar og håndholdt (PDA) datamaskin

fargeskriver og skanner

kamera, videokamera og web-kamera

programmer for kreativitet og kommunikasjon

interaktive fortellinger og dataspill

elektroniske leker som dukker som gråter og biler som fjernstyres

Internett

telefon, faks, mobiltelefon

CD- eller DVD-spiller, diktafon og Mp3-spiller

projektor.

Temaheftet (2006)gjør et poeng ut av personalets holdninger til digitale verktøy. Enkelte finner det skremmende å ta i bruk en datamaskin til pedagogisk arbeid, fordi de ser det som en trussel mot mot leken. Videre hevdes det at bruk av data kan skade barns helse (Ibid:10). Slik jeg ser det kommer slike ytringer av at man selv ikke har et positivt forhold til bruk av og mulighetene dette gir i barnehagehverdagen. Temaheftet sier videre at andre voksne ser på digitale verktøy som et supplement til andre verktøy og ser mulighetene til å utvikle språket og samspillet i barnegruppen (ibid).

I følge lov om barnehager § 2, skal barnehagen gi barn grunnleggende kunnskap

på sentrale og aktuelle områder. «Barnehagen skal støtte barns nysgjerrighet,

kreativitet og vitebegjær og gi utfordringer med utgangspunkt i barnets interesser,

kunnskaper og ferdigheter.»

Slik jeg tolker denne loven bør vi ta i bruk digitale verktøy i barnehagehverdagen. Mange barn har kunnskap og interesse av digitale verktøy og barnehagen kan tre inn som en kilde til inspirasjon. Ved å ta i bruk tegneprogrammer kan barna få utrykke seg estetisk. Dette er et av de 82 kravene dagens rammeplan for barnehager pålegger oss å etterkomme. Det finnes mange pedagogiske gode spill som barn kan benytte seg av. Disse er både morsomme og lærerike og, slik jeg ser det, helt i tråd med samtiden vi lever i. Jeg mener imidlertid ikke at vi skal sette barna i barnehagen foran hver sin datamaskin i barnehagen, uten veiledning for å gi de et tidsfordriv.  Derimot mener jeg at bruk av digitale verktøy kan bidra til mestringsfølelse og anerkjennelse, fordi barn er ulike og er gode på forskjellige ting.

Avslutningsvis vil jeg nevne at man kan også bruke internett for å innhente informasjon om ting barna kommer over på tur i skogen. Det hender vi kommer over en rar sopp eller et rart insekt. Da kan vi fotografere insektet eller soppen og legge dette inn på barnehagens datamaskin når vi kommer hjem. Så kan vi søke på internett og se om vi klarer å finne ut av hvilken art dette er. På den måten etterkommer vi rammeplanens mål om å la barna innhente seg kunnskap.

About these ads

september 13, 2008 - Skrevet av | førskolelærerutdanning, temahefte | , , ,

Ingen kommentarer så langt.

Legg igjen en kommentar

Fyll inn i feltene under, eller klikk på et ikon for å logge inn:

WordPress.com-logo

Du kommenterer med bruk av din WordPress.com konto. Logg ut / Endre )

Twitter picture

Du kommenterer med bruk av din Twitter konto. Logg ut / Endre )

Facebookbilde

Du kommenterer med bruk av din Facebook konto. Logg ut / Endre )

Google+ photo

Du kommenterer med bruk av din Google+ konto. Logg ut / Endre )

Kobler til %s

Følg med

Få nye innlegg levert til din innboks.

%d bloggers like this: